En ny värld "ditt inre syfte" review

Jag har egentligen läst ut den för längesen men tänkte skriva en liten sammanfattning av vad jag tyckte!

WOW är allt jag kan säga asså! Den här boken är väääldigt powerful! Men saken är att den kan antigen påverka dig starkt eller inte alls. För att den har väldigt starka åsikter om människans inre, så den kommer hjälpa vissa STARKT att förändra sitt liv och vissa inte alls. Ja påverkade den mig? Jag kan säga så här, båda ja och nej...konstigt nog, men mer JA! Jag ser verkligen på saker annorlunda nu....ser mig själv annorlunda också. Boken tar mest upp människans inre, att hitta sig själv, hitta sitt riktiga jag, inte genom, vänner, familj, saker, pengar, och massa annat omkring oss, utan att hitta den verkligen meningen med livet...och att meningen med vårt liv "redan finns där utan att vi sjäkva vet det" Tro mig, efter att du har läst boken kommmer du veta meningen med just ditt liv...detta gäller verkligen alla!!! Tro mig, denna boken e så stark. Den tar fram starka känslor. Jag måste skriva några av mina favorit quotes och meningar från boken. Som jag tycker mest gäller mig och som är väldigt sanna enligt mig.....

Och jag rekomenderar den STARKT till alla som inte vet riktigt vad dom vill i livet, och känner sig osäkra över sig själva...eller som helt enkelt inte mår alltför bra. Denn boken kommer DEFINITIVT påverka er om inget annat!!


"Om någon tex kritiserar dig, anklagar dig för något, eller kallar dig för otrevliga saker ska du - istället för att ge igen eller försvara dig - inte göra någonting. Tillåt din självbild bli förminskad och bli uppmärksam hur det känns djupt inom dig. Det kanske känns obekvämt i några sekuunder, som om du har krymt och blivit mindre. Sedan kanske du känner en inre rymd som känns oerhört levande. I själva verkar har du expanderat. När du till synes blir förminskad på något sätt och låter helt bli att reagera, inte bara i det yttre utan också i ditt inre, inser du att ingeting verkligt har blivit förminskat, och att du genom att bli "mindre" faktiskt blir mer."

"Det finns ingen ersättning för att finna sitt sanna syfte. Men den sanna eller främsta syftet med ditt liv går inte att finna på den yttre nivån. Det handlar inte om vad du gör utan vem du är. Det viktigaste att inse är alltså följande: Ditt liv har ett inre och ett yttre syfte. Att hitta och leva i samklang med det inre syftet är själva grunden för att uppfylla ditt yttre syfte. Det är grunden för verklig framgång. Visst du kan uppnå vissa saker genom ansträngning, kamp, beslutsamhet ich hårt arbete, intelligens. Men det finns ingen glädje i den sortens strävan och den kommer sluta i någon form av lidande."

"Att leva upp till en bild du har av dig själv, eller som andra har av dig är ett falskt och oäkta sätt att leva - ännu en omedveten roll som egot spelar."

"Omvärlden talar om för oss att framgång är att uppnå det vi har bestämt oss för att åstadkomma. Den säger att framgång är att vinna, och att berömmelse och ekonomisk välstånd är nödvändiga ingredienser i alla framgångar. Allt detta eller något av ovanstående är i allmänhet ett resultat av framgång, men dom är inte framgång. Vad du än uppnår kommer du snart att vara olycklig igen, eller så kommer något nytt problem eller dilemma att fånga din uppmärksamhet helt och hållet."

"Missuppfattningen att glädjen kommer ur det du gör är mycket vanligt, och den är också farlig eftersom den skapar en föreställning om att glädje är något som man kan få från någon eller någonting utanför sig själv, ex ett föremål elelr en aktivitet. Då letar du utanför dig själv efter glädje och lycka. Men där kan du inte finna den. Det är därför som många människor lever i ständig frustation. Världen kommer aldrig ge dem vad dom tror att dom behöver."

Och min bästa quote som har mest fått mig att tänka att jag e bra som jag är: (Jag blev så glad när jag läste detta, jag är inte "ingen" trotsallt.)

"Andra människor (här kommer sånna som jag in) lever till synes ett mera händelselöst och passivt liv när ungdomens naturliga expansion väl har mattats av. De är mer inåtvända av naturen, och för dem är den yttre rörelsen i formens värld minimal. Dom skulle hellre återvända hem eller ge sig ut i världen (detta är så jag). Dom har ingen önskan att engagera sig sig starkt i eller förändra världen. Om dom har några ambitioner sträcker dom sig oftast inte längre än till att hitta något att göra som ger dem ett visst mått av oberoende. En del av dem tycker det är svårt att hitta sin plats i den här världen. Somliga har den goda turen att hitta en nitsch där dom kan leva ett relativt skyddat liv, ett erbete elelr en egen verksamhet som ger dem regelbunden inkomst.....

..älskar det han skrev om dessa personer.....

.....förr i tiden skulle dom troligen ha kallats kontemplativa personligheter. I vårt moderna samhälle tycks det inte finnas någon plats för dem. Men i den nya jorden, det nya samhället som kommer växa fram är deras roll lika viktig som skaparnas, handlingsmänniskornas och reformatörernas. Deras funktion 'är att föranka det nya medvetandes fekvens på jorden. Jag kallar dem för frekvenshållare. Dom är här för att skapa medvetenhet genom sina dagliga aktiviteter, genom sitt samröre med andra och genom att "bara vara".
På så sätt ingjuter de djup mening och innebörd i aktiviter och förteelser som kan tyckas obetydliga."

Jaaaa så vad tyckte ni om det som ni läste än så länge?? Asså hela boken är väldigt braaa...dem får dig verkligen att tänka efter vad dom egentligen är det viktiga i livet....inte sakerna omkring oss och våra mål, och allt i världen utanför utan att hitta oss själva, och på sätt blir att du gör allt du gör och inte gör väldigt väldigt djupt, vad det än är!!

Boken har också ett kapitel om kärlek, om hur och varför vi upplever känslan som ingen kan beskriva, det är väldigt bra beskrivit i boken, jag älskar det....välsigt intressant och överväldigande.

Kommentarer
Postat av: Linda

ÅH! Den här boken måste jag läsa nångång! Jag älskar alla urdragen, speciellt de två sista som också var dina favoriter! ♥ Man känner igen sig verkligen!

2009-02-05 @ 22:52:08
URL: http://juicybox.blogg.se/
Postat av: Mandy

Okay, jag ångrade mig... Jag vill inte läsa boken längre XD Jag känner på en gång att jag bara kommer att kritisera den, om jag ens drar mig för att öppna den då. Citaten du valde fick mig bara att tänka "Va?!" och inte på ett positivt sätt. Jag känner inte alls igen mig och det skulle bara vara en jobbig läsning. Men det är riktigt nice om du har hittat något som hjälper dig att förstå dig själv och som kan få dig att må bra, Dze. Vissa behöver andras ord för att kunna se vad som behövs för dem och där kommer författare in. Andra, som jag, kan se sin sanning med sina egna ord. Men som sagt, riktigt skönt att den funkar för dig i alla fall!

2009-02-07 @ 13:46:03
URL: http://kikyo.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha ok! Men om du nu ser din egen sanning varför mår du ibland inte bra?? Om man ser sin rätta sannning ska man ju må bra!! Det e meningen att man ska må bra i livet och inte dåligt! Asså jag visste min egen sanning innan boken med, den har inte ändrat mig som person, utan det mer visade mig, eller hur ska jag säga, jag fick typ bekräftat det jag alltid trott....fast på en WOW sätt....men som sagt boken e inte för alla...men för vissa kommer den göra mycket! Sen har ju alla sina egna åsikter så I respect your too^^

2009-02-07 @ 20:36:22
Postat av: Jae

OJ det va jag som skrev...glömde skriva det!

2009-02-07 @ 20:37:07
URL: http://jaedze.blogg.se/
Postat av: Mandy

Det som jag har kommit fram till går ut på att man kan inte må bra utan att må dåligt. Jag har märkt att om jag låter mig själv att sjunka riktigt jävla lågt en dag så kan jag må bra i en vecka, eller mer. Jag tror att om man förväntar sig att må bra hela tiden så kommer att man må sämre, för att livet är inte sån att man kan det. Det kommer alltid att komma något som gör att du mår dåligt, sånt kan man inte förutse. Men kan man styra sina nedgångar så kan man styra sina uppgångar. Anledningen till att jag har mått dåligt är för att det har kommit dåliga saker ganska ofta nu. Dessutom är det lättare att klaga på när man mår dåligt än att berätta när man mår bra. Livet går ut på att uppleva smärta och sorg för att kunna uppleva sann glädje, det är vad jag tror. DET, min vän, är MIN sanning.

2009-02-07 @ 22:19:43
URL: http://kikyo.blogg.se/
Postat av: JaeDze

Hehe ok, men för mig e det inte så....jag tycker man kan uppnå att må bra hela tiden utan att behöva må dåligt, om man nu vill det! Det är mitt mål nu! Jag brukar inte må dåligt...och det gillar jag...när jag väl mår dåligt så e det så stort att jag hatar tiderna. Så det e väl upp till varje person hur dom är...alla e ju inte likadana, som sagt, böcker hjälper vissa och vissa inte. Det e som med filmer och musik, det hjälper vissa enormt medan vissa inget...och som med tex visa band! DBSK hjälper ju mig också jättemycket att finna glädje i livet, vilket andra tycker e megatöntigt, precis som med böcker! Vissa tycker det e strunt och vissa att det hjälper dom enormt!

2009-02-08 @ 11:15:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0