Tankar och jämförelser om Hana Yori Dango (Boys Before Flowers)

Äntligen en egen blogg hehe! Bloggar e till för att skriva sina tankar om saker och ting ellerhur, så jag ska börja att skriva det jag mest har tänkt på dom senaste dagarna.


Och det är inget mindre än dramat: HANA YORI DANGO!!!! (Boys Before Flowers)

Det enda jag har hört dom senaste dagarna är: oohh hur e den koreanska version? Erkänn dålig? Är den bättre eller sämre än japanska? Vilken bör jag se? Jag börjar seriöst tröttna, isätllet för att skirva om själva serien så e det enda folk gör e att jämföra det med alla länders version.


Klart alla versioner e olika, och det e meningen, annars skulle det nog va tråkigt, man måste anpassa dramat efter sitt eget land. Varför liksom inte bara njuta av alla versioner, och mest av allt njuta av den versionen som pågår just nu om man nu ska se den. När den taiwanesiska va aktuell dog jag åt den så bra den va. Sen när den japanska kom dog jag åt den och nu dör jag åt den koreanska. "Enligt mig" är dom alla super duper bra....alla tre har både bra och dåliga scener.

Plus jag jämför inte dom tree dramorna med varann (tycker dom e så olika så det går inte), det jag gör e att jag jämför alla med manga, som e den originella storyn, och jag e hana Yori Dango-manga biased! Det är bara mina personliga åsikter att jag vill att mycket som e med i mangan ska göras perfekt i dramorna för att dom scenerna i mangan grät jag åt, så för mig måste dom va perfekta i dramorna, eller det e det jag vill iallafall..men som sagt så gillar jag dramorna ändå...för den känslan jag fått av dom kommer nog ingen drama nånsin ge mig.

Sen såklart tycker ju alla olika, och alla har en favoriversion, alla har olika smaker, och ibland e deras favvoskådis med så därför e just det dramat bäst osv osv. Hade alla tyckt om samma drama och version hade det vatt tråkigt ne??

Så i mitt fall tex så är ju mangan nummer ett, och kommer alltid va, för det e den originella versionen, sen den taiwanesiska för att jag såg den först redan 2004, och sen också för att den mest följer mangan-som jag då gillar mest. Sen gillar jag olika scener olika mycket i varje version. Men anyways ska skriva mina små thought om varje version för att jag tycker det e så kul att jämföra och skriva vad jag tycker, notera allt e personliga åsikter: (och jag jämför med mangan)


Domyoji:

Taiwan: vääädligt vääldigt bra porträtt av Domyoji, kunde dock vatt liteeee mer arg.

Men alla känslorna va där, när han e barnslig, sur, glad, arrogant, allt va där, han fick mig att falla för Domyoji karaktären. Han är lång, längre än Makino, som det ska vara! Ett minus e också att han inte hade det där lockiga fula håret, det måste varje Domyoji haaaa!!!

Japan: Väääldigt bra skådespelari...gjorde bäst ifrån sig när det gällde "hans sätt att prata fel japanska" Hans framlyste det bäst av alla 3 skådisar. Men han är fööör mycket, för witty eller hur man säger...Domyoji ska va mer laid back, och dölja sina arga känslor innerst inne och inte displaya dom så mycket. Han är för kort för Domyoji...iaf om man jämför med andra F4 och Makino. Han ska va myycket längre.

Korea: Definitivt den bästa Domyoji när det gäller utseende, för att han ska va längst av alla i F4 och va myycket längre än Makino, vilket denna Domyoji är. Han är också väldigt lik Taiwan Domyoji när det gäller skådespeleri, vilket e väldigt väldigt likt mangan. Han är inte så på vilket Domyoji inte ska vara! (PS: Min favvo Domyoji när det gäller utseende)


Makino:

Taiwan: Tjejen är lite för gammal för sin roll, visst här går dom på universitet men ändå. Men definitivt den bästa Makino när det gäller utseende, för hon ser mest fattig ut av dom alla...och är väääldigt spinkig, vilket manga Makino är, hon ska se ut att inte ha ätit på ett tag. Sen skådespeleri va väääldigt bra, hon visade alla känslor som Makino ska visa.

Japan: Väääldigt sööööt, den sötaste Makino av dem alla, och den som mest passar när det gäller åldern, hon va 18 år när hon spelade in säsong 1 och Makino ska vara 17 år. Hon gjorde Makino rollen perfekt också, inga klagomål.

Korea: Hon e nog min sämsta Makino, hon e föööör mycket, hon e precis som japanska Domyoji, spelar över för mycket, plus hon e föööör gammal för sin roll, man ser att hon är en noona till pojkarna...vilket e fel, hon ska va ett år yngre än dom, och i verkligheten är hon 24 och hela 3-4 år äldre än alla i F4. BIG NO!! Man ser i ansiktet att hon e äldre. Hon ska spela 17 GOD DAMMIT!!


Rui:

Taiwan: Definitivt den bästa Rui när det gäller skådespeleri, han får fram såmycket känslor att jag grät i en scen mellan honom och Makino. Denna Rui e också den som haft bäst personkemi med Makino utav alla dom andra Ruis. Utseendemässigt liknar han honom minst.

Japan: Liknar manga Rui mest. Spelar också väääldigt braaa, men har inte så mycket personkemi med Makino tycker jag inte...

Korea: Liknar också ganska mycket manga figuren men spelar tyvärr Rui sämst av alla versionerna...fast man har ju inte sett så mycket än, men jag får det intrycket..fast det kan med bero på att han e sångare och ingen skådespelare. Och sämst personkemi med Makino! Dom klickar helt enkelt inte.

Shizuka:

Spelas nästan likadant och likabra i alla versioner. Är lika vacker i varje version.


Övriga F4:

Dom övriga i F4 har för små roller för att kunna jämföra men jag tycker alla gör ett bra jobb i alla versioner, väääldigt trovärdiga. (Koreas F4 ser bäst ut)


Domyojis mamma Kaede:

Taiwan: Vääääldigt creeepyyyyyyyy, bra skådespeleri, men ifall hon verkar elak så e hon inte tillräckligt elak som mangan ska va. Ingen av mammora e så elaka som mangan faktiskt. Ser mest ut som mangan mamman...exakt likadan frisyr.

Japan: Också väääldigt läsklig, läskigast av alla versioner vilket e bra. Fast fööör gammal, hon e typ 60 år, ska var runt 45 år.

Korea: Har bara sett två avsnitt med henne, kan inte säga nåt än, men också väääldigt läskig...verkar spela henne bra.


Makinos vän Yuuki:

Taiwan: Den bästa Yuuki, ska va väääldigt tyst och innocent , vilket spelas väääldigt bra av denna Yuuki...helt perfekt, exakt som mangan. (Spelas av Rainie Yang wwwieee) Förhållandet mellan henne och Soujiro visas också perfekt i denna versionen, jag grät t.o.m.

Japan: Den sämsta Yuuki, hon e fööör glad och öppen och full av energi, exakt alla det motsatta av vad Yuuki är. Just därför ska ju Soujiro gilla henne för att hon e tyslåten och blyg, inte för att hon e så öppnen som denna e. Yuukis magi som person förvinner. Väldigt besviken av denna Yuuki. Hon e mer än fangirl av Soujiro som förföljer han, what up with that!! SO not Yuuki!!

Korea: Inte heller sett nåt av henne....typ 2 minuter. Men hon verkar med megablyg och tystlåten, så det ser bra ut, kan inte vänta för att se hur hennes och Soujiros relation kommer se ut i denna versionen. Hans ska egentligen ta hennes oskuld, vilket ingen version har tagit med, så jag hoppas på Korea. Asså deras förhållande e mitt nästbästa efter Domyoji och Makino so I hope att dom inte förtör Yuuki som i den japanska!


Kazuya:

FINNS ENDAST I TAIWAN versionen. Och det e stort minus för Japan och Korea att inte ta med han. Han e en väldigt viktig person som ska va med genom hela mangan. Han ska va Makinos bästa vän som e kär i henne genom hela mangan och avskyr att Doyoji och Rui ska gilla henne, och han och Domyoji har värsta gulliga /barnsliga bråken om Makino!! Där har Taiwan ett definitivt plus.


Ja det va dom viktigaste personerna, och dom jag orkade ta upp hehe!

Sen det som också e vitkigt för mig e alla kysscener, och jag säger CMON!!!!!!!!

ENDAST TAIWAN tog med varenda en som ska va med....det ska va ungefär typ 10 kyssar mellan Makino och Domyoji och 2 mellan henne och Rui!!

Taiwan: TOG MED ALLA!!! BRAAAAAAAAAA

Japan: Tog med 2 av 10 och dom va lama och doldes av solnedgång, laaaaaamt!!!! är dom ändå ska ta med två visa upp doom CMON!!

Korea: Serien har bara börjat...men jag hoppas på iaf nårra kysscener och ATT MAN SER DOM!!!




Slutsatsen, njut av varje verison som vi får av Hanadan! För det e verkligen en av dom bästa dramorna som gjorts, och klart att alla versioner e olika bra för alla, dom görs ju i lika länder med olika kulturer, vilket bara är roligt. Just nu dör jag åt varje ny avsnitt som kommer! I am enjoying the power of Hanadan!!!


Jag ska blogga om varje avsnitt med, så om ni inte vill bli spoilade läs inte i förväg hehehe!!! Jag tycker sånt e så kul, att analysera och även jämföra med manga!!!

En bild på alla F4:

TAIWAN:


Japan:



Korea:




Kommentarer
Postat av: Linda

Detta var verkligen intressant att läsa!! Jag gillar att du gjort jämförelser med alla karaktärer! Jag har ju bara sett den taiwanesiska versionen (inte hela dock, som du vet hihi!) så jag vet ju inte hur det är i den japanska och koreanska! Och du har ju ett helt annat större perspektiv eftersom du har läst mangan som allting baseras på också hihi!



Det är så kul att se sådan här passion från fans, det är så underbart roligt att skriva om saker man älskar så mycket eller hur?! :D



Ser fram emot med Hanadan inlägg! :D Kramiis!

2009-01-15 @ 01:23:00
URL: http://juicybox.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0